Jeg avsluttet forrige innlegg med et løfte om å lære deg
hvordan man lager billig skissemateriale for olje. John Constable, en av mine
helter, gjorde det på denne måten. For å spare både penger og plass, så limte
han papir på treplater. Deretter tonet han ned papiret i ønsket farve, alt
etter hva motivet krevde.
Jeg har foreløpig ikke lært bort dette på et av mine kurs,
men tar likevel sjansen på å slippe dere løs i fri dressur…
Så til saken – eller som franskmennene sier: Allons-y!
1) Treplate:
Du har sikkert noe liggende, av f. eks huntonitt, kryssfinér eller MDF. Kan selvfølgelig kjøpes i byggevarebutikk.
Sages opp i ønskede størrelser. Constable brukte f.eks. plater på ca 15 x 30 cm eller 20 x 25 cm.
Sages opp i ønskede størrelser. Constable brukte f.eks. plater på ca 15 x 30 cm eller 20 x 25 cm.
2) Liten
vindusnal (”svaber”)
3) Husmalingspensel:
35 mm bred bust (f. eks.).
4) Papir:
Bør være relativt glatt – men ikke bruk matpapir! Det holder med
”vanlig” tegnepapir uten for mye struktur, og trenger heller ikke være dyrt. Dette
skal brukes til skisser, som ikke nødvendigvis skal vare. De tjener som huskelapper
i atelieret, hvis du f. eks. trenger en himmel/landskap i et maleri du arbeider
med.
Klippes etter størrelsene på platene du skjærer til. To ark
pr. plate, ettersom de limes på begge sider. Da slår du to fluer i én smekk:
treplaten bøyer seg ikke (pga fukt på begge sider) – og du får malt to
studier pr. plate!
5) Dyrehudlim:
Laget av (f. eks.) kaninhud. Varmes opp, men må ikke
koke! Rør rundt hele tiden mens limet løser seg opp. Det vil en stund klebre seg til penselen/det du rører med, så vær tålmodig og vent til alt har løst seg opp…
Dette er organisk materiale, så du kan evt. bruke av dine
vanlige kasseroller, og så vaske godt etterpå. Forhold: 70 gram til én liter. Halvér forholdet, om du ikke trenger så mye.
6) Kasserolle, saks, bred pensel
7) Duk til å søle på:
7) Duk til å søle på:
Legg ut noe du kan søle på (plastduk,
f. eks.).
Fremgangsmåte:
1) Varm opp hudlimet.
Ha gjerne kasserollen på frittstående ovnsplate, rett ved siden av der du limer. Svak varme, så limvannet ikke koker.
Ha gjerne kasserollen på frittstående ovnsplate, rett ved siden av der du limer. Svak varme, så limvannet ikke koker.
2) Lag to hauger:
Én med plater og én med dobbelt så mange stykker papir. Sortér plater og papirer i adskilte bunker av samme størrelse, så du ikke forvirres når du skal lime.
Én med plater og én med dobbelt så mange stykker papir. Sortér plater og papirer i adskilte bunker av samme størrelse, så du ikke forvirres når du skal lime.
3) Bruk penselen til å lime platen. Gjør det samme med arket:
4) Legg arkets og platens limflate mot hverandre og glatt ut med hånden på arkets tørre side (den som vender opp mot deg).
5) Mal deretter også over arkets tørre side med hudlim:
6) Stryk over med nalen. Slik jevner du ut eventuelle ujevnheter i arket, foruten å fjerne overflødig lim:
7) Gjenta prosessen på andre siden!
Lurte du forresten på hva jeg mente med den kryptiske gåten om ”treet, grisen, vindusnalen og kaninen” i forrige innlegg?
Svaret er enkelt: av treet får du plate og papir, av grisen penselhår og av kaninen hudlimet…
Velkommen som medlem i min malekursgruppe på Facebook: Malekurs ved Jan-Ove Tuv!
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettDette var smart, men hvor kjøper man slikt dyrelim?
SvarSlettHei Laila! Oppsøk en malebutikk: http://malekurstuv.no/info/lenker/forhandlere/
SvarSlett