Hvis du har gått på mine kurs, så vil du kjenne igjen temaet for dette innlegget. Denne gangen skal det nemlig handle om nedtoning av lerretet før vi begynner å male - også kjent som Imprematura. Vi snakker om å tone ned lerretet med et tynt, "luftig" lag maling. Det kan nesten se ut som om man legger over et lag akvarellmaling.
Poenget med denne teknikken er å "klemme" mer lys ut av farvene. Følgelig blir det enda viktigere å gjøre dette hvis man maler på et hvitt lerret.
På kursene mine pleier jeg å illustrere dette med følgende eksempel: hvis jeg holder min pekefinger fremfor et hvitt lerret, så ser fingerens farve mørk ut. Men… hvis jeg holder den foran en mørk genser - så ser den lys ut. Altså: et mørkt lerret får hudfarven min til å virke lysere.
Dette fenomenet kalles også simultankontrast, som simpelthen betyr at selv om farven selv er uendret, så virker den anderledes på grunn av tilstøtende farver.
Men nok prat - hvordan gå frem…?
1: Du trenger
• beholder til vann
• bred pensel
• lerret
Mal først lerretet med kun vann. Da ser du hvor mye lerretet suger, og følgelig hvor mye vann du må mette det med før du tilsetter farven. Produsentene forteller jo aldri hva preparaturen består av, så man kan oppleve alt fra at vannet nesten ikke trekker inn i lerretet - til at det trekker svært raskt inn.
Hvis vannet nesten ikke trekker inn: puss over med sandpapir! Hvis det trekker svært raskt inn: tilsett mer vann.
Men lerretet skal jo ikke være en erstatning for badekaret ditt, så la ikke vannet renne over…!
2: Legg på en klatt maling!
Jeg la senere på litt mer enn det du ser på bildet.
3: Smør utover…
Her trenger du ikke finmale… Ta litt og litt på penselen, og smør så utover til alle kanter.
Det er lurt å hente stadig mer farve inn i penselen. Årsaken er at maling kan "gjemme" seg inni penselen hvis du lar penselen svelge hele klatten med en gang.
4: Slik bør det se ut til slutt:
Når du har dekket hele lerretet, så kan du gå over med kjappe, lange strøk. Da får du en fin luftighet i malingslaget. Dette laget skal altså ikke være heldekkende ("opakt")! Mye av poenget er at du kan bruke lerretsfarven (og dens luftighet) som en integrert del av maleriet. Mer om det i et senere innlegg…
Farven på imprematuraen kan selvfølgelig tilpasses motivet. Noen tips:
• Mer gylden imprematura hvis motivet har mye blått i seg (f. eks. sommerlandskap med mye himmel).
• Brunrødlig imprematura hvis motivet har mye grønt i seg (f. eks. et skogsmotiv).
Velkommen som medlem i min malekursgruppe på Facebook: Malekurs ved Jan-Ove Tuv.
Poenget med denne teknikken er å "klemme" mer lys ut av farvene. Følgelig blir det enda viktigere å gjøre dette hvis man maler på et hvitt lerret.
På kursene mine pleier jeg å illustrere dette med følgende eksempel: hvis jeg holder min pekefinger fremfor et hvitt lerret, så ser fingerens farve mørk ut. Men… hvis jeg holder den foran en mørk genser - så ser den lys ut. Altså: et mørkt lerret får hudfarven min til å virke lysere.
Dette fenomenet kalles også simultankontrast, som simpelthen betyr at selv om farven selv er uendret, så virker den anderledes på grunn av tilstøtende farver.
Under mine helgekurs så bør vi komme relativt kjapt igang. Det er grunnen til at jeg bruker akryl til imprematuraen. Iløpet av et par minutter er den tørr. Jeg bruker alltid Daler Rowneys Raw Umber, i serien System 3. Den har nummer 247, som du ser av bildet i begynnelsen på dette innlegget (fotografert hos farvehandelen Agerup, rett ved Colosseum kino). Daler Rowneys Raw Umber føres av alle Torso-butikker, og gir en "nøytral", lettere grålig farve. Problemet med andre rå umbraer kan være at de enten er for grønnlige eller for rødlige.
Når jeg maler selv, så blander jeg farve inn i en preparatur som jeg lager selv (basert på linolje). Men hvis jeg likevel skulle malt på et hvitt lerret, så ville jeg på mitt eget atelier brukt en blanding av terpentin og oljemaling. Dette blir imidlertid vanskelig på kursene mine, hvor man kan være opptil 12 personer i samme lokale, noe som ville gitt svært mye terpentindunst… Men nok prat - hvordan gå frem…?
• beholder til vann
• bred pensel
• lerret
Mal først lerretet med kun vann. Da ser du hvor mye lerretet suger, og følgelig hvor mye vann du må mette det med før du tilsetter farven. Produsentene forteller jo aldri hva preparaturen består av, så man kan oppleve alt fra at vannet nesten ikke trekker inn i lerretet - til at det trekker svært raskt inn.
Hvis vannet nesten ikke trekker inn: puss over med sandpapir! Hvis det trekker svært raskt inn: tilsett mer vann.
Men lerretet skal jo ikke være en erstatning for badekaret ditt, så la ikke vannet renne over…!
2: Legg på en klatt maling!
Jeg la senere på litt mer enn det du ser på bildet.
3: Smør utover…
Det er lurt å hente stadig mer farve inn i penselen. Årsaken er at maling kan "gjemme" seg inni penselen hvis du lar penselen svelge hele klatten med en gang.
4: Slik bør det se ut til slutt:
Når du har dekket hele lerretet, så kan du gå over med kjappe, lange strøk. Da får du en fin luftighet i malingslaget. Dette laget skal altså ikke være heldekkende ("opakt")! Mye av poenget er at du kan bruke lerretsfarven (og dens luftighet) som en integrert del av maleriet. Mer om det i et senere innlegg…
Farven på imprematuraen kan selvfølgelig tilpasses motivet. Noen tips:
• Mer gylden imprematura hvis motivet har mye blått i seg (f. eks. sommerlandskap med mye himmel).
• Brunrødlig imprematura hvis motivet har mye grønt i seg (f. eks. et skogsmotiv).
Velkommen som medlem i min malekursgruppe på Facebook: Malekurs ved Jan-Ove Tuv.
Kjempe flott at du har vist oss her hvordan vi skal gå frem ved grunning av læret .Tommel opp :) Jeg er svak for brent umber og bruker det helst på grunningen . Edith
SvarSlettTakk for informasjon som er verdt å vite.
SvarSlettTakk for kommentarer, Edith og Inger Karin! Innleggene på denne bloggen vil heretter bli jevnlige, og ta for seg stort og smått rundt det å male. Bare kom med spørsmål og forslag til temaer. Tips meg også om gode malebøker, utstillinger o.a. Send alle forslag til malekurstuv@gmail.com.
SvarSlettMed hilsner,
Jan-Ove.